Ben je nieuwsgierig naar hoe wij al die mooie 3D wapeningsmodellen en duidelijke 2D wapeningstekeningen snel uit kunnen werken? Bijvoorbeeld voor jouw bestelde Bouwpakket? In dit artikel geven we je een kijkje achter de schermen van onze engineersafdeling. Hier wordt met Tekla gewerkt en worden onze eigen Betonstaal.be-plugins gebruikt. Het afgelopen jaar is er weer veel ontwikkeld wat het modelleren efficiënter heeft gemaakt met duidelijke modellen als resultaat.
In de civiele techniek is het uitwerken van de wapening in 3D al redelijk gebruikelijk, maar in de woningbouw veel minder. Wij hebben vanaf de start van ons bedrijf ingezet op de nieuwste 3D modelleertechnieken. We willen zo efficiënt en transparant mogelijk werken waarbij productiemachines direct door onze software worden aangestuurd. Na vergelijken van verschillende programma’s hebben we voor de 3D modelleer software Tekla Structures gekozen, omdat hiermee het makkelijkst data naar onze website geëxporteerd kunnen worden. Samen met de programmeurs Tim Haverkamp van Tekniq Solutions en Jeroen Weistra van Apix Development hebben we allerlei plugins, middels de Tekla Open API, ontwikkeld die het 3D modelleren voor ons verbeterd hebben. Andere termen die gebruikt worden voor plugins zijn tools, componenten, macro’s en applicaties. Omdat het in ons geval echt om maatwerk programmeren gaat, gebruiken we in dit artikel verder de term plugins.
Tekla heeft veel mogelijkheden en is als software uiteraard geschikt voor meerdere soorten gebruikers. Omdat wij alleen wapening uitwerken, en dan ook nog vooral voor de (woning)bouwsector, gebruiken wij maar een deel van de mogelijkheden van het programma. Alle functies die we niet gebruiken zijn eigenlijk ruis. En voor sommige functies die we wel gebruiken moet er in het programma veel in tabbladen en menu’s geklikt worden. Wij willen de functies die we veel gebruiken makkelijk en overzichtelijk bij de hand hebben, zonder allerlei “overbodige afleiding”. Bovendien is onderling afspraken maken over een eenduidige werkwijze makkelijker met eigen plugins die maar op één manier te gebruiken zijn. En uiteindelijk is natuurlijk het doel om een wapeningsmodel te maken waarmee direct, en zo compleet mogelijk met alle materialen een klantenorder ingevuld kan worden. Genoeg aanleidingen voor het laten programmeren van onze BS-plugins!
Figuur 1. Schermafbeelding van 3D model met de Betonstaal.be-plugin
Sneller en efficiënter modelleren betekent natuurlijk zo min mogelijk klikken en typen. Hoe meer met één klik gedaan, hoe efficiënter. Dit bereiken we op verschillende manieren.
Minder klikken en typen in menu’s en minder wisselen van tabbladen, betekent sneller werken. Door middel van mogelijkheden om direct te wijzigen, op maat voor ons geprogrammeerd, is dit gerealiseerd. Binnen Tekla heet dit direct modification en is dus al enigszins mogelijk, maar niet specifiek genoeg voor de functies die wij gebruiken of niet direct bereikbaar. Door het programmeerwerk van Tim Haverkamp zijn de mogelijkheden van direct wijzigen voor Betonstaal.be enorm vergroot. Het maken van 3D wapeningsmodellen is op deze manier 40% sneller geworden. Als we nu bijvoorbeeld een stekrek in het model invoegen, kunnen we door met de muis te slepen het rek langer of breder maken en het programma past vanzelf de waarden aan die er bij horen. Ook kan door te slepen een stek langer of korter gemaakt worden en dat wordt direct in de gehele stekrek doorgevoerd. In plaats dus van in het menu de waarden handmatig in te moeten voeren. Klinkt logisch? Toch zijn we een van de eerste geweest binnen deze branche die hiermee werkt
arrow_right
Video 1. Direct wijzigen met de Betonstaal.be-plugin - supersnel modelleren
Met direct wijzigen worden in het model ook maakbare producten gegenereerd. Wapeningsproducten zoals bijvoorbeeld een korf of haarspeldrek, kunnen we als één lange lengte of omtrek invoeren en vervolgens wordt het automatisch door gebruik van onze maatwerk-plugins omgezet in door de productiemachine maakbare lengten. Stel dat er een betonbalk in een fundering moet komen van 28 meter, dan klikken we alleen op het begin- en eindpunt van de balk en geven aan dat hier korven in moeten. Het programma maakt er dan korven van maximaal 6 meter van. In plaats van dat we aparte korven in het model moeten tekenen. Op deze manier kunnen ook haarspeldrekken met een paar klikken ingevoegd worden in een vloer met een bewerkelijke vorm.
Video 2. Direct wijzigen met Betonstaal.be-plugins - automatisch maakbare producten en snelle wijzigingen in het model
De klant belt, nadat hij de offerte heeft gezien, dat de maatvoering en/of vorm van de vloer toch anders wordt. Als modelleur zal je herkennen dat je dan soms flink zit te zuchten. Het lijken kleine wijzigingen, maar het kost vaak veel tijd om dit aan te passen in het 3D wapeningsmodel. Dit betekende voorheen eerst de vorm wijzigen en dan de wapening aanpassen. Met onze Betonstaal.be-plugins kunnen we de vorm van de vloer aanpassen en worden bijvoorbeeld de haarspeldrekken automatisch aangepast. Wijzigingstijd naar beneden en minder gezucht!
Na het maken van het 3D model, moet er voor de klant een winkelmandje gevuld worden met alle materialen. Aan de hand van het model zijn alle benodigde matten, korven en losse staven bekend, maar er zijn natuurlijk ook dekkingsmaterialen zoals stelblokjes en afstandhouders nodig. Geïntegreerd in de plugins hebben we een functie om direct de dekkingsmaterialen van vloeren, balken en wanden te berekenen. Dit exporteren we met een druk op de knop naar het winkelmandje.
We maken het wapeningsontwerp in 3D. Dit geeft immers het beste inzicht in hoe de wapening loopt en waar eventuele knelpunten zitten. Bovendien worden de nieuwste generatie wapeningsmachines aangestuurd met 3D informatie. Maar in de praktijk worden voor de montageplannen 2D tekeningen gebruikt. Het omzetten van 3D naar 2D vergde aardig wat handmatige handelingen en dus tijd. Na het invoeren van veel voorgeprogrammeerde sets van montageplannen in Tekla, worden er nu vanuit het 3D model automatisch 2D wapeningstekening gegenereerd. Door van tevoren een project-template te kiezen, bijvoorbeeld fundering of kelder, komen er automatisch 2D montageplannen uit.
Figuur 2. Dashboard voor omzetten 3D naar 2D
Waar mensen werken worden fouten gemaakt, en dat kost tijd, geld en levert ergernissen op. Het is algemeen bekend dat met automatisering minder fouten worden gemaakt; je bent immers minder afhankelijk van de goede of slechte bui van de modelleur. Met de Betonstaal.be-plugins is het bijna moeilijk om fouten te maken in het model. In de plugins staan alleen de functies die wij gebruiken op een voor ons overzichtelijke manier. Er hoeft niet door allerlei tabbladen geklikt worden waarbij met elke stap een vergissing gemaakt kan worden. Er zijn gewoon minder knoppen te bedienen. Naast de plugins die voor een lage foutmarge zorgen, beschikken we over een voor ons geprogrammeerd dashboard waarmee bij de export van het gemaakte model naar de winkelmand nauwkeurig kunnen controleren op afwijkingen in kilo’s wapening. De controle vindt plaats per fase (fundering, vloer, wand). Eventuele exportfouten door de programma’s worden hiermee gedetecteerd en kunnen snel opgelost worden.
Zoals je hebt kunnen lezen, valt en staat alles met maatwerk. Omdat wij onze Betonstaal.be- plugins op maat laten programmeren door Tekniq Solutions en Apix Development, kunnen we aan onze klanten ook maatwerk in het wapeningsontwerp en maatwerk materialen leveren. Klanten ontvangen van ons als ze een constructietekening aanleveren:
We hebben al veel verbeterd, zijn nog lang niet klaar met ontwikkelen en barsten nog van de ideeën om het modelleren van wapening efficiënter te maken.
Wil je na het lezen van dit artikel meer weten over de door ons ontwikkelde Betonstaal.be-plugins? Wil je ook werken met handige plugins en productiemachines direct aansturen? Neem dan contact met ons op.